Vil du vise dine gæster, at din virksomhed prioriterer økologi? Denne guide giver dig gode råd til, hvordan du kommer i gang.

 Flere og flere kunder efterspørger økologi, når måltidet skal bestilles. Det gælder i alt fra restauranten og caféen til konferencecentreret og i morgenmadsbuffeten på hotellet. Og virksomhederne kan nemt reklamere med det, så længe de holder økoregnskab, lyder det fra HORESTAs fødevarechef Tine Skriver.

Hun påpeger, at det statskontrollerede økomærke er gæsternes troværdige bevis på spisestedets brug af økologiske fødevarer. Det Økologiske Spisemærke fås i bronze, sølv og gulv, fordi virksomhederne rangeres og honoreres for virksomhedernes økologiske andel af de indkøbte føde- og drikkevarer.

For at få mærket skal virksomhederne bruge sine leverandørfakturaer fra de forgange tre måneder. Det kan opgøres i kroner eller kilo. Det er vigtigt, at de dokumenterer mængden af indholdet på opgørelsen. Ved fødekontrollens tilsyn skal virksomheden kunne fremvise et økoregnskab.

3 gode råd…

  1. Gå i dialog med leverandørerne
    Mange tror stadig, at fødevarergrosister ikke har de økologiske varer på hylderne, men sådan er det ikke længere. Vær opmærksom på, at alkoholiske drikkevarer som øl og vin også tæller med i økologiprocenten.
  1. Gem dit økologiregnskab
    Du kan bruge Fødevarestyrelsen Excel-ark ”Øko-regnskab”. Skemaet er et regneark, der hjælper med at beregne din økologiprocent. Det findes på restaurant.oekologisk-spisemaerke.dk
  1. Søg råd hvis du er i tvivl
    Selve ansøgningen til Spisemærket sker online via hjemmesiden. Har du spørgsmål til mærket kan du kontakte Fødevarestyrelsen økologiteam.

Gå ind på Spisemærkets hjemmeside...